JAK SOBIE RADZIĆ W CZASIE UPAŁÓW?

Chociaż lato to dla wielu z nas ulubiona pora roku, upały potrafią być bardzo uciążliwe – zwiększają ryzyko przegrzania organizmu, odwodnienia i udarów cieplnych. Istnieją jednak sposoby, dzięki którym wysokie temperatury będą bardziej znośne. O tym, jak przetrwać upały mówi Beata Przybylak, nasz ekspert.

 

PIJ DUŻO WODY

Nawadnianie organizmu w czasie upałów to czynność niezbędna do zachowania zdrowia.  Szacuje się, że dorosły mężczyzna powinien wypijać ok. 2,5, a kobieta 2 litry płynów na dobę. Jednak gdy temperatura sięga powyżej 30°C, powinniśmy wypijać przynajmniej o jeden litr wody więcej. Co nam grozi, gdy nie będziemy pili dostatecznej ilości płynów?

– Odwodnienie, wymioty, biegunka, osłabienie, a nawet omdlenia lub uszkodzenie narządów wewnętrznych to najczęstsze konsekwencje zdrowotne wynikające z nieprawidłowego nawodnienia organizmu. Pamiętajmy jednak, że najlepszym wyborem, który przysłuży się naszemu zdrowiu, będzie woda lub domowej roboty izotonik, nie zaś kolorowe i słodzone napoje – mówi Beata Przybylak.

DOBIERZ UBRANIE DO POGODY

Latem obcisłe ubrania warto zastąpić tymi z lekkich i przewiewnych materiałów. Szczególnie zalecane są naturalne, pozbawione sztucznych domieszek tkaniny, np. bawełna i len.
– Materiały te zapewniają odpowiedni przewiew powietrza i odprowadzanie wilgoci. Warto też zauważyć, że jasne kolory tkanin odbijają światło słoneczne, dzięki czemu upały stają się mniej dokuczliwe – mówi Beata Przybylak.

SEN POD LETNIĄ KOŁDRĄ

Przy wysokich temperaturach znaczenie ma nie tylko to, w co się ubieramy, ale i to pod czym śpimy. W czasie upałów doskonale sprawdzi się letnia kołdra Alvsbyn. Jej ultralekkie, delikatne i puszyste wypełnienie zapewnia podczas snu właściwą cyrkulację powietrza i odprowadzanie wilgoci. Tym samym pomaga uniknąć problemu pocenia się w czasie upalnych nocy. Poszycie kołdry Alvsbyn wykonane zostało z materiału, którego struktura ogranicza osiadanie kurzu.

 

– Takie rozwiązanie pozwala zminimalizować rozwój roztoczy i niebezpiecznych dla zdrowia alergenów, dzięki czemu nasz sen będzie bardziej komfortowy i higieniczny  – podpowiada Beata Przybylak.

 TO CO JESZ MA ZNACZENIE

Tłuste, smażone mięso, jak i inne ciężkostrawne dania mogą sprzyjać utracie wody z organizmu, dlatego warto  zastąpić je dostępnymi w okresie letnim,  świeżymi warzywami i owocami. Jeśli tylko mamy taką możliwość, starajmy się także ograniczyć pieczenie i gotowanie.

–  Rozgrzane urządzenia kuchenne mogą dodatkowo podwyższać temperaturę w mieszkaniu –zaznacza Beata Przybylak.

ZADBAJ O SKÓRĘ I OCZY

Przed wyjściem z domu w upalne dni pamiętajmy o użyciu filtra przeciwsłonecznego. Im wyższy faktor filtra, tym lepsza ochrona przed słońcem i poparzeniami skóry.

– W czasie upałów warto też pamiętać o ochronie oczu. Wysokie temperatury mogą grozić przesuszeniem spojówek, dlatego, zanim wyjdziemy z domu, nie zapomnijmy wziąć ze sobą okularów przeciwsłonecznych – podkreśla  Beata Przybylak.

PARASOLKA NIE TYLKO NA DESZCZ

To rozwiązanie szczególnie zalecane osobom o jasnej karnacji i skórze z wysoką skłonnością do podrażnień.

– Poziom wrażliwości naszej skóry, jej zdolność do opalania, a także reakcje na działanie promieni słonecznych określa jej fototyp. Im jaśniejszy, tym większe ryzyko zaczerwienienia, oparzeń słonecznych i podrażnień. Dlatego osoby o wrażliwej i jasnej skórze powinny pomyśleć, by z parasolki korzystać nie tylko podczas deszczu – skryjemy się pod nią nie tylko od szkodliwych dla zdrowia promieni słonecznych, ale i przeciwdziałamy przedwczesnemu starzeniu się skóry – podkreśla Beata Przybylak.

Przeczytaj więcej o kołdrze Alvsbyn TUTAJ

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 - liczba głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...